theFactor.e

theFactor.e is een full-service internetbureau. Marco de Jong heeft het bedrijf een paar jaar geleden overgenomen en timmert inmiddels nationaal hard aan de weg. Het is een succesvol bedrijf met ambities in het buitenland. Bijna 75 medewerkers zijn actief in Groningen en sinds dit jaar ook in Amsterdam.

“Responsive websites zijn de norm”

“Wij zijn een internetbureau in de breedste zin van het woord. We bieden vooral internetoplossingen voor de bovenkant van de markt, denk aan websites, apps, intranet en mobiele applicaties. We bedienen daarbij het hele spectrum van advies en ontwerp tot de technische bouw en hosting. theFactor.e werkt voor veel vooraanstaande klanten in verschillende sectoren zoals banking, het zorg- en verzekeringswezen, de overheid, het onderwijs en voor merken zoals ABN-AMRO Markets, Zwitserleven, DAS, Delta Lloyd Life, Eneco en UMCG.”

Grote speler in internetland
Directeur Marco de Jong is ambitieus en werkt graag met serieuze partners: “Een aantal jaren geleden, in 2011, heb ik het bureau overgenomen en toen ben ik gelijk op zoek gegaan naar een andere accountant. We zaten bij een big four 5 kantoor, maar daar kregen we niet de aandacht die we nodig hadden. In omvang is theFactor.e weliswaar een MKB-bedrijf, in internetland zijn we serieuze speler. Van de drie bureaus waar we toen contact mee hadden, kwam HLB als beste uit de bus.”

“Duitsland en België zijn minder ver op internetgebied, dus die markt lonkt”

“Het was en is voor mij ook doorslaggevend dat HLB Nannen ook een echt ondernemend accountantskantoor is. theFactor.e werkt voor landelijke klanten en we hebben internationale ambities, dus dat sluit ook mooi aan bij HLB. Op termijn kunnen we nog heel veel hebben aan de expertise van de verschillende specialisten landelijk én aan het netwerk op internationaal niveau. Duitsland en België zijn minder ver op internetgebied, dus die markt lonkt.”

“Ik heb grote verwachtingen van internet op de tv”

Meer strategie achter inzet
“Wat je op dit moment ziet, is dat klanten zich afvragen wat ze moeten met social media en de mobiele mogelijkheden. Hoe moeten ze erin mee? Wat is dan mogelijk? Wat is verstandig? Strategie wordt dan ook steeds belangrijker en wij worden daardoor ook meer en meer marketingpartner. We gaan al vroeg in dialoog over de behoeften en de bijbehorende aanpak en inzet.”

“Web gaat het winnen van de App”

“Klanten hebben internet steeds meer in de vingers en daardoor komen ze met meer gerichte vragen en wensen. Content krijgt een belangrijkere rol en een aantal klanten van ons hebben ook al een eigen webcare-team dat actief deelneemt aan het social media verkeer van haar doelgroepen . Ik geloof erin dat web(sites) het uiteindelijk gaat winnen van de apps. Heel veel gebruikers en opdrachtgevers beginnen er ook wel een beetje genoeg van te krijgen dat je overal weer een aparte app voor nodig hebt en dat je die ook steeds weer moet updaten.”

Het wordt simpeler voor gebruikers
“De klassieke website gaat zich op je mobiele telefoon ook steeds meer gedragen als app, voor wat betreft de beleving. Het wordt simpeler en dus gebruiksvriendelijker. Denk bijvoorbeeld ook aan responsive websites. Die herkennen zelf op welk apparaat ze worden bekeken én ze anticiperen daar ook op. Verder heb ik ook nog grote verwachtingen van internet op de tv.”

“Er zijn maar weinig zaken die je niet online kunt regelen”

“Internet is niet meer weg te denken uit ons leven. Er zijn maar weinig dingen die je niet online kunt doen. Sommige zaken kun je zelfs alleen nog maar online regelen. Ik vind dat we als internetbureau een stuk verantwoordelijkheid hebben richting eindgebruiker. We adviseren onze klanten daarom ook over privacy-regels en reputatieschade door verkeerd internetgebruik.”

Kracht vanuit de eigen expertise
Bert Nannen, vennoot en fiscalist bij HLB Nannen in Groningen: “theFactor.e is meer dan zomaar een internetbureau. Ze voeren niet alleen uit; ze denken mee met de klant en geven proactief advies vanuit hun expertises. Dat is dé kracht en eigenlijk doen wij hetzelfde. Vanuit ons kantoor lopen er meerdere lijntjes naar het bureau van Marco en zijn financieel directeur Bert Hidding. Meerdere medewerkers hebben contact met theFactor.e – het ligt er maar net aan welke expertise op dat moment nodig is.”

Marco: “HLB Nannen helpt ons met allerlei fiscale adviezen. Zoals bijvoorbeeld aan het begin van dit jaar toen twee nieuwe directeuren mee zijn gaan participeren in het bedrijf. Daar komt dan ook fiscaal het nodige bij kijken en HLB wist ons prima te ondersteunen. Ik ervaar de dienstverlening en het contact als persoonlijk en laagdrempelig en daardoor weet ik ze gemakkelijk te vinden. Ook voor mijn privé-holding waar op dit moment veel gebeurt. Daarmee zou ik niet zo snel naar een big four kantoor stappen; het voelt dan toch niet zo vertrouwd. Het hielp trouwens ook dat de bank die mijn overname financierde liet merken dat HLB een prima club is.”


Marco de Jong over de opkomst van E-health

theFactor.e heeft veel klanten in de zorg. Dat is niet zo vreemd, want ziekenhuizen, kraamzorg, thuiszorg, de bloedbank en andere zorginstellingen kunnen online heel veel leren én delen.

In de gezondheidszorg komen steeds meer toepassingen die gebruikt worden om mensen beter van dienst te zijn. Patiënten gaan steeds meer de regie nemen over hun eigen gezondheid. Deze tendens zien we al veel langer en zal ook zeker doorzetten. E-health zorgt voor een kosten-efficiëntere aanpak van de zorg.

Voorbeelden van e-toepassingen? Je bloeddruk zelf opnemen, in je iPhone opslaan, de resultaten automatisch omzetten in grafieken en die zonodig met één druk op de knop naar je arts sturen. Of denk aan de stappen-sensoren van Nike. Die werken ook al via je mobiel.

Het Healthy Aging project dat nu bij een klant van ons in Groningen loopt, maakt ook gebruik van online delen en analyseren van data. En hier gaat het niet om individuele informatie, maar om grote hoeveelheden data van tienduizenden mensen. Deze mensen worden gevolgd om zo te ontdekken hoe we het proces van gezond(er) ouder worden kunnen beïnvloeden.